Verslagje van een buurvrouw over de publieke klusdag

Bezoek aan de Valreep, zondag 31 juli 2011.

Eindelijk is er een plek in Amsterdam-Oost voor iedereen, jong en oud.

Ik ben al oud – nou ook weer niet zo oud – en heb me gisteren de hele dag vermaakt bij de Valreep.

Een nog onontgonnen terrein waar je van alles vindt. Zoals oude dakpannen die je kunt gebruiken om een tuin aan te leggen.

Daar waren ‘de Valrepers’ de afgelopen tijd al mee begonnen en ik ben daar gister verder mee gegaan. Voldoende materiaal aanwezig, buurtbewoners hadden al bloempotten (met schotels) gebracht. Achter het mooie oude gebouw de Valreep lagen voldoende zakken met aarde dus vullen maar die bloempotten. Weer een ander had bloemzaden en zelfs groentezaad meegenomen. Ondertussen werden er grote houten bloembakken getimmerd en die kregen ook meteen een kleurtje.

Er was genoeg eten en drinken, ook voor bezoekers . Er is al een echte catering om de bouwers iedere dag van een maaltijd te voorzien. Gisteren kregen bezoekers een rondleiding door het gebouw met een kop koffie en cake.

Ik kreeg het gevoel alsof ik op Woodstock was beland. Niet dat ik daar ooit ben geweest, maar ik heb de film wel 4 keer gezien.

Vandaag ga ik er weer heen, lekker pionieren want daar hou ik zo van.

Het leuke bij dit soort projecten is dat iedereen de handen uit de mouwen steekt en elkaar zeer behulpzaam is. De sfeer is relaxed, waar vindt je dat nog?? Bij de Valreep ofcourse..

Lena

PS – de historische dakpannen liggen goed beschut op een veilige plek. Voor het tuintje zijn een paar stukjes kapotte dakpannen gebruikt maar vooral de overvloedig aanwezige stenen. Zie de foto’s

Comments are closed.